Polityka

Aquino i jego minister spraw zagranicznych Albert del Rosario zdecydował się na zaostrzenie podejścia do polityki wobec Chin i odrzuconych rozmów dwustronnych, które uważali za bezskuteczne. Dwa pchnął również Umowę o Współpracy 2014 Poprawiona Obrona (EDCA), co zwiększy obecność wojskową Stanów Zjednoczonych Ameryki na Filipinach i przyniósł z powrotem do Stanów Zjednoczonych Ameryki Navy Subic Bay. Jednocześnie doszło do wspólnych ćwiczeń wojskowych oraz zacieśnianie współpracy z Wietnamem i Japonią.
W przewodniczący czeka erę Rodrigo Duterte jest jednak,

Duterte jest socjaldemokratyczna, dumny nacjonalistą i zagranicznych realistą polityki. W przeciwieństwie do Aquino, byłby skłonny mieć dwustronnych rozmów z Chinami nad Morzem Południowochińskim. On sprzyja większej współpracy gospodarczej z Chinami, był krytyczny wobec sojuszu USA-filipińskiej i pochyla się bliżej do Chin. Mimo traktatów, ma trochę zaufania Waszyngton będzie honorować swoje zobowiązania obronne.
Biorąc Duterte za, jednostronne współpraca z USA może doprowadzić do zwiększenia tarcia, a nie tylko w Chinach, ale islamski ekstremizm w południowej części Filipin. Zamiast tego, współpraca gospodarcza - Chiński kapitał i inwestycje w infrastrukturę przez Chiny na czele Azji Infrastruktury Banku Inwestycyjnego (AIIB) - może przyspieszyć rozwój na Filipinach.

Dlatego Duterte może faworyzować podejście polityki Chin, który byłby mniej o bilansowanie i więcej o zabezpieczenia.
W tym scenariuszu, Manila będzie dążył zasiłki od parasola obronnego USA i zwrotów ekonomicznych z handlu i inwestycji z Chin. Jeśli się powiedzie, może to złagodzić napięcia w stosunkach trójkątnych Filipiny-USA-Chiny, a domyślnie w Morzu Południowochińskim.
Efekt netto będzie nieco chłodniejsze stosunki z Waszyngtonem i cieplejsze stosunki z Pekinu - ale skuteczną współpracę ze sobą.
W kierunku nowej ery trójkątnym
Aby zrealizować nawet niektóre z jego śmiałych celów, Duterte potrzebuje stabilności w kraju oraz w regionie bliższym. Do niedawna był Filipiny kieszeni wzrost pośród bezlitosnym środowisku międzynarodowym, czego przykładem jest ich dość silnej waluty peso.

W zaawansowanych gospodarek Zachodu stagnacji, a wzrost w gospodarkach wschodzących spowalnia Wschodniej oczekuje się, że presja, aby wspinać się w Manili. Jest to szczególnie wtedy, gdy Rezerwa Federalna USA wycieczek stawek lub Chin dalsze wyhamowanie wzrostu. Dodatkowo, jeśli niepewność polityczna po wyborach zwiększa stabilność na Filipinach może naruszać.
W negatywnym scenariuszu, awarie domowe, które zapewnią wzrost bardziej integracyjnego może pasowało pogorszenia-amerykańskie stosunki Filipiny, lub ciągłego chłodu w stosunkach dwustronnych z Chinami, a tym samym podniesienie napięcia na całym Morzu Południowochińskim.
W przeciwieństwie do tego, ostrożny optymistą twierdzą, że szanse są na rzecz pozytywnego postępu, ale tylko wtedy, destabilizacja polityczna można uniknąć w domu i współpracy trójstronnej przeważa regionalnie.